IVETA MARHOUNOVÁ: Práce asistentky není jen o vaření kávy
Iveta Marhounová je certifikovaná Profi Asistentka Kamila Jandy. Letos v lednu hrdě reprezentovala barvy společnosti Partners v soutěži Asistent/ka roku 2018 a získala krásné třetí místo! V čem soutěž spočívala, jak se k práci asistentky dostala a proč je tato pozice stále podceňovaná?
Čím jste chtěla být, když jste byla malá?
To už si moc nepamatuji, ale v pozdějších letech jsem se chtěla zabývat psychologií a lidskými vztahy. Při svém dospívání jsem si uvědomila, že psychologie a lidské vztahy jsou všude kolem mě a že se týkají každého z nás. Rozhodla jsem se nečekat na školní výuku a začala jsem se psychologii a lidským vztahům věnovat ve svém volném čase, jako svému koníčku.
Jak jste se dostala k pozici asistentky?
Nejdříve jsem brigádně pracovala v 5* hotelu na recepci. To pro mě byla velká škola. Na pozici asistentky jsem se dostala přes doporučení. Kdy jsem byla doporučena, jako velmi pracovitá a zodpovědná osoba, a to jsem si také náležitě obhájila.
Co obnáší vaše práce?
Je toho spoustu. Od té nejjednodušší práce, jako je vaření kávy pro klienty, až po tu složitější část, kterou je jednání s klienty či reakce na různé nečekané události. Někdy mám práce více, než lze reálně stihnout, řídím se ale postojem, že diamant vzniká také pod tlakem.
Jaký největší tlak jste v práci zažila?
Např. když dostanu spoustu úkolů a mám na jejich splnění jen pár hodin. Poté děláme chyby a jsme všichni ve stresu. Je k nezaplacení, když vám šéf zadá úkoly včas!
Na této pracovní pozici jsou většinou ženy – asistentky. Proč to tak je? Mají např. lepší organizační schopnosti než muži?
Možná je to proto, že ženy jsou takové pečovatelky a dokáží vytvořit příjemnou atmosféru.
Co vás na vaší práci nejvíce baví?
Asi ta nejsložitější část práce, kterou je komunikace s klienty. Ráda se bavím s lidmi a ráda jim pomáhám řešit různé situace. Jako například rychle vyřídit dohodnuté změny ve smlouvách či rychle reagovat na jejich dotazy. Baví mě, když jim mohu pomoci a oni jsou za to rádi, to už opravdu není jen o vaření kávy.
Jaká vlastnost či schopnost je pro tuto pracovní pozici nejdůležitější?
Za mě je to určitě pracovitost, zodpovědnost, mít chuť se neustále učit a být odolná vůči stresu. Pak je potřeba zvládat nečekané situace, umět rychle a v klidu reagovat, příjemně vystupovat, zvládat umění komunikace atd.
Vyhrála jste třetí místo v soutěži Asistent/ka roku. Co vás přimělo se do soutěže přihlásit?
Určitě to byla chuť vystoupit ze své komfortní zóny, posunout se dál, udělat něco navíc, překonat sama sebe, poznat nové lidi a naučit se nové věci. A musím říct, že se opravdu vše povedlo! Jsem moc ráda, že jsem se této soutěže zúčastnila a za své umístění jsem velmi vděčná.
Soutěž si klade za cíl zvýšit prestiž pozici asistent/ka. Myslíte si, že je tato pozice podceňována?
Ano, rozhodně. Bohužel si plno lidí myslí, že jen vaříme kávu a zvedáme telefony, ale tak to není. Děláme plno práce, která je velmi potřebná a bez ní by to prostě nefungovalo. Správná asistentka dává do celé kanceláře své srdce i svou duši, a to každý pozná. Vytváří celkový dojem kanceláře. Je to také první osoba, kterou klient uvidí, a proto je potřeba, aby z ní měl co nejlepší pocit. I proto je tato pozice tak důležitá. Jinak jsem velmi ráda, že se Kristýna Stoklásková rozhodla tuto soutěž založit a podporovat myšlenku s cílem zvýšit prestiž této pozice.
Jak probíhá taková soutěž?
Museli jsme splnit různé úkoly, např. uspořádat charitativní akci, ze které mělo vzniknout video. Přes naše profily a videa jsme aktivně sbírali hlasy, ty nám mohly pomoci k výhře. Poté následoval skype pohovor se zakladatelkou soutěže. Posledním úkolem byl testovací den, do kterého se dostalo jen 10 nejlepších. Hráli jsme hru, která simulovala naši práci v roli asistentky a zároveň ukazovala našeho týmového ducha. Dále jsme měli za úkol napsat esej a poté byla práce v Excelu a PowerPoitu. Všechny tyto disciplíny měly prověřit naše znalosti, schopnosti, kreativitu a schopnost řešit problémy. To vše hodnotila vybraná porota.
Zdroj: Marianne.cz