Umělá inteligence ve financích. V čem má a nemá smysl a kde člověka nenahradí

Umělá inteligence (označovaná zkratkou AI) se čím dál více prosazuje v mnoha oborech. A samozřejmě i ve financích a bankách. Jakou zde už hraje roli, jaká jsou očekávání i možná rizika?

Vydáno: 6. 12. 2023
Kategorie: Ekonomika
Zdroj: PartnersNews

„Dnes je obrovský tlak na využití umělé inteligence v různých odvětvích, finanční sektor nevyjímaje,“ potvrzuje Jiří Charousek, šéf informačních technologií Partners Banky. Podle jeho názoru však kolem AI dnes panuje velké očekávání díky lobby, která pasuje umělou inteligenci do role spasitele.

Umělou inteligenci Charousek charakterizuje hlavně jako schopnost pomáhat v oblastech, kde schopnosti člověka již nestačí.Díky chytrým softwarům vidíte chování uživatelů, vidíte trendy. Zjistíte, jak se lidé třeba pohybují v mobilní aplikaci. Kde jsou slabá místa, kde nejsou.

„Umělá inteligence není o tom, že za vás uměle přemýšlí. Zatím stále důležitou roli hraje člověk, který za ní stojí, který jí vtiskuje určitou formu a cílenost. Postupem času – s příchodem takzvané silné AI – se ale bude závislost AI na vstupech od spolupracujících lidí snižovat,“ vysvětluje Charousek.

S tím souhlasí i Tomáš Brychcín, ředitel české technologické společnosti SentiSquare, která pomocí AI analyzuje hovory klientů různých firem. Také podle něho dnes panuje v případě umělé inteligence pořádné zmatení pojmů. On sám ji definuje jako stroj vykazující inteligentní chování při činnostech, které by jinak musel dělat člověk.

„Takových činností ale může být spousta a stroj je může dělat s různou úspěšností. Sporné potom je, od jaké úspěšnosti lze toto považovat za inteligentní zpracování. Touto logikou bych tedy AI definoval tak, že je to stroj, který danou činnost vykonává podobně dobře jako člověk,“ vysvětluje Brychcín.

Za příklad dnes běžného využívání AI ve finančním světě uvádí Brychcín třeba na míru přizpůsobené reklamy podle preferencí zákazníka. Ty nás nenápadně nabádají ke koupi podle naší datové stopy.

Stále chceme udržet kontakt člověka s člověkem

„Umělou inteligenci využíváme a využívat budeme. Nechceme si budovat kompetenci na tvorbu vlastní AI, chceme naopak používat AI, která je součástí již hotových řešení. Naším cílem je její adopce a plná integrovatelnost,“ popisuje Jiří Charousek, jak využije umělou inteligenci Partners Banka, která ostrý provoz spustí v příštím roce na jaře.

Konkrétně to znamená, že banka využije AI v rámci vývoje softwaru i v dalších oblastech. „Ale určitě nechci, abychom šli cestou nějakých chatbotů nebo voicebotů. Náš model je postaven na interakci člověka s člověkem. Musíme udržet lidský kontakt,“ dodává Charousek. A upřesňuje, že AI je v současné době běžnou součástí mnoha softwarů, s nimiž banky pracují. Ty už přímo obsahují funkcionality, které něco monitorují, vyhodnocují, a dokonce i rozhodují.

„Díky chytrým softwarům vidíte chování uživatelů, vidíte trendy. Zjistíte, jak se lidé třeba pohybují v mobilní aplikaci. Kde jsou slabá místa, kde nejsou. AI to dokáže vyhodnotit,“ vysvětluje. Charousek také upozorňuje, že ono vyladění i tak iniciuje člověk. Umělá inteligence to sice sama dokáže také, ale člověk stále hraje důležitou roli.

Kde má smysl AI použít

„Mnohé větší firmy používají AI na nepořádek, který mají ve svých systémech, ale už neřeší podstatu problémů. Vždy je potřeba rozmyslu, kde chci a kde bych chtěl AI použít,“ říká Charousek.

Slepé využívání softwaru podle Charouska přitom skrývá mnohá rizika. Software se může například dostat mimo kontrolu a nefungovat, jak má. To může být velice nebezpečné, ať se to týká citlivých údajů klientů nebo ovlivnění oboru, který AI využívá. Není to tak dlouho, kdy například porucha softwarů automatických obchodních systémů na finančních trzích rozpoutala nákupní šílenství v oblasti vybraných finančních aktiv. A zúčastnili se ho i fyzičtí investoři.

„Kyberbezpečnost je rovněž nesmírně důležité téma. Poslední dobou zde hraje AI stále důležitější roli,“ dodává Charousek.

AI si ve financích již našla své místo

Podle Tomáše Brychcína má AI jednoznačné přínosy. Také ale přináší některé negativní jevy. A to kvůli extrémnímu zjednodušování nejrůznějších úloh, které jí člověk zadává.

„Riziko je, že někteří lidé prostě vypnou mozek a neposunou se na místa, kde člověk je a bude vždy lepší než AI. Tedy v tvůrčí činnosti. Proto je čím dál tím více a více žádoucí, aby lidé měli kritické myšlení.“

Argumentuje ohromným pokrokem v informačních technologiích, kdy má každý člověk téměř neomezený přístup k informacím. „V této záplavě informací je a bude čím dál složitější se vyznat. Myslím, že toto nutně povede a musí vést ke změnám ve školství. Ještě před pár lety bylo důležité si věci pamatovat. Nyní je důležité informace umět najít a posoudit jejich relevantnost,“ vysvětluje Brychcín.

Co se týče financí a umělé inteligence, tam už však podle něj není cesty zpět. AI se zde jednoznačně prosazuje, a to pozitivně. Pokud ji banky nebo jiné finanční instituce používají k analýze a vyhodnocování chování zákazníků, umí lépe a rychleji řešit problémy. Díky tomu lépe rozumí, co zákazníci chtějí, a tak třeba sníží počet sporů a reklamací nebo odliv zákazníků.

„Z pohledu zákazníka je výsledkem jednoznačně lepší servis a lepší zákaznická zkušenost. To znamená rychlejší a uspokojivější odbavení požadavků klientů,“ uzavírá Brychcín.

Zdroj: iDnes.cz Premium