Podvody na internetu neustávají. Stopy vedou i na Ukrajinu, říká vyšetřovatel
Policii čím dál více zaměstnávají internetové finanční podvody. V nich nepoctivci zmanipulují toho, kdo jim na internetu důvěřuje, a oberou ho o peníze. Týká se to prodejů aut, realit, zboží z druhé ruky, ale také bankovních podvodů.
„Já si myslím, že tady už ničemu žádný článek nepomůže. Všechno už bylo mnohokrát napsáno a stále zaznamenáváme oběti těchto podvodů. Nic se nemění,“ říká vyšetřovatel, který si nepřeje být jmenován, ale podobné podvody prošetřuje.
Co se týče internetových finančních podvodů, jejich počet stoupl v době, kdy vypukla válka na Ukrajině. Obtížně se řeší zejména případy, kdy stopy po pachatelích vedou právě tam. Získání potřebných informací je dnes problém.
Nabádá lidi k opatrnosti na internetu. Aby nikdy nikam nespěchali a za žádných okolností nikam nevkládali informace osobní a finanční povahy. A nesdělovali je ani nikomu do telefonu, i kdyby byl samý med.
Příklad z praxe
Jeho slova dokládá i konkrétní letošní příklad. Neznámý pachatel umístil reklamu, která slibovala výhodné investování, na internetové sociální síti. Na ni kliknutím zareagovala paní Zdislava (jméno je smyšlené, pozn. red.). Ze sítě se následně dostala na stránky investiční společnosti a tam rovnou provedla registraci, za kterou zaplatila v přepočtu téměř devět tisíc korun.
„Následně mi zavolal investiční makléř. A ten mě přesvědčil k instalaci aplikace a ke sjednání úvěru, abych na investování měla. A pak jsem tyto peníze odeslala na zahraniční bankovní účty,“ říká paní Zdislava.
Sama přiznává, že celou dobu měla nepříjemný pocit, že se v dané situaci úplně neorientuje, ale nechala se vést údajným bankéřem, který ji ujišťoval, ať je v klidu, že je v těch nejlepších rukou. Jenže podvodníci se prostřednictvím aplikace a sdělených informací propojili s jejím internetovým bankovnictvím, a sami provedli další transakce za téměř 400 tisíc korun.
Internetové bankovnictví vs. mobil
Zkušenosti s ataky podvodníků na bankovní účty klientů řeší banky denně. Často dochází i k výpadkům internetového bankovnictví. Podle Marka Ditze, ředitele Partners Banky, jde o klasické „poslední zvonění“ pro internetové bankovnictví jako takové.
„Dnes čisté internetové bankovnictví vlastně už ani neexistuje. Pro všechny vaše online transakce využíváte mobilní aplikaci banky minimálně k ověření a potvrzení dané transakce. Banka si zase přes svou mobilní aplikaci ověřuje vás,“ tvrdí.
Podle něj internetové bankovnictví zaniklo v momentě, kdy se změnilo v internetově-mobilní bankovnictví anebo rovnou mobilní. Mobilní pak považuje dokonce za bezpečnější, než je klasické internetové bankovnictví. A to i přesto, že si lidé myslí, že mobil je méně bezpečný než internet, což ale není podle něj pravda.
„Čím dál více rafinovanější způsoby podvodů, kdy se vám někdo snaží vyluxovat účet, se objevují výhradně na internetu. Tam směřuje sto procent podvodných výzev, třeba SMS nebo emailů s odkazem. V praxi nedochází k prolomení bankovnictví přes mobilní aplikaci, ale přes internet. Zjednodušeně mobilní bankovní aplikace je prostředí, kde jste jenom vy a vaše banka. Na internetu jsou, všichni‘,“ uzavírá Marek Ditz z Partners Banky.
Zdroj: idnes.cz